Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget Atas Posting

Pemuda ini setiap hari Jum'at ke pusara ibunya dan membaca surah Yasin, benar-benar pilu!

bacaan surat yasin

Dikisahkan dalam NU Online tentang bacaan Yasin yang sampai kepada orang yang sudah wafat. Kisah 

ini berawal dari seorang pemuda yang ibunya telah wafat, setiap hari Jum'at ia ke pusaran ibunya dan membaca surah Yasin.

Ketika membaca surah Yasin, ia melakukannya dengan khusyu. Ia sesekali merenungi kenangan-kenangan indah dahulu semasa ibunya masih hidup. Betapa pilunya melihat pemandangan itu.

Dalam setiap selesai membaca surah Yasin, pemuda itu berdoa, "Ya Allah, sesungguhnya hamba membaca surah Yasin untuk dihadiahkan kepada ibu dan orang-orang yang telah wafat dan disemayamkan di sini." 

Kemudian seminggu setelahnya ia pun kembali ke pusaran ibunya. Tidak lama kemudian ia kedatangan seorang perempuan dan bertanya kepadanya. "Apakah engkau adalah Fulan bin Fulan? Apakah engkau pemuda yang ibunya disemayamkan di sini?" Tanyanya.

"Ia benar. Saya adalah orang yang engkau tanyakan." Jawab pemuda itu.

"Sungguh benar. Semalam saya bermimpi, bertemu dengan anak perempuanmu yang sudah wafat dan dimakamkan di sini. Dalam mimpi itu anak perempuan ku duduk di pusaran. Lantas kutanya, ada apa gerangan engkau duduk?" 

"Kemudian ia menjawab, aku mendengar bacaan surah Yasin yang dibacakan seseorang yang berada di makam ini. Ia masih hidup dan setiap Minggu datang membaca surah Yasin." Lanjutnya.

Hikmah: setiap amalan kebaikan dan bacaan Al-Qur'an yang dibaca oleh orang yang masih hidup pahalanya akan mengalir kepada orang-orang yang sudah wafat. Maka berdoalah dan bacakan surah Al-Qur'an untuk mereka.